پرنیا  عشق بابا سجادپرنیا عشق بابا سجاد، تا این لحظه: 14 سال و 10 ماه و 25 روز سن داره
پریسا عشق باباپریسا عشق بابا، تا این لحظه: 10 سال و 4 ماه و 20 روز سن داره

پــــــــــــرنیــــــــا هستی مامان

الرژی

1390/7/25 9:20
469 بازدید
اشتراک گذاری

 

آلرژي غذايي در كودكان

به واكنش نشان دادن بدن نسبت به برخي از تركيبات خارجي(در غذاها، تركيبات پروتئيني اين خاصيت را دارند) كه از محيط به بدن مي‌رسند، در اصطلاح آلرژي گفته مي‌شود. اين تركيبات خارجي مي‌توانند گرد و غبار، گرد گل‌ها، دارو و يا حتي برخي از مواد غذايي باشند كه بر حسب نوع ماده آلرژي زا نام هاي گوناگوني به خود مي‌گيرند.

انواع آلرژي
-1 آلرژي به شير گاو: اين آلرژي از قديمي ترين و شايع ترين حساسيت‌هاي غذايي است، به اين دليل توصيه مي‌شود كه تا 12 ماهگي به كودكان شير گاو داده نشود. مطالعات نشان داده است، دادن شير مادر از عوامل جلوگيري‌كننده در برابر بروز اين آلرژي است و كودكاني كه از شير مادر تغذيه كرده‌اند كمتر به اين بيماري مبتلا مي شوند. از شايع‌ترين ‌علا‌ئم مي‌توان به درد شكم، اسهال شديد، نفخ و در برخي موارد يبوست و حتي ادم و كهير اشاره كرد. در موارد شديد اين آلرژي، افراد با خوردن پنير، بستني، دوغ و حتي كره نيز دچار مشكل مي‌شوند.به علاوه چون شير منبع بسيار خوب كلسيم و ويتامين D محسوب مي‌شود و اين بيماران اجازه مصرف اين ماده غذايي را ندارند، از اين رو توصيه مي‌شود كه از ساير منابع غذايي اين مواد مغذي نظير كلم بروكلي، سويا و اسفناج استفاده كنند تا كمبود آنها مشكلات مضاعفي را برايشان به بار نياورد.

 -2 آلرژي به تخم مرغ: متخصصان تغذيه در شروع غذاي تكميلي جداً توصيه مي‌كنند، به كودكان زير يك سال تخم مرغ داده نشود. اين آلرژي با خوردن سفيده تخم‌مرغ شدت پيدا مي‌كند. علائم آن گاهي خفيف و در برخي مواقع شديد است. اين عوارض در صورت خفيف بودن در پوست ،به شكل اگزما) و دستگاه گوارش ديده مي‌شود اما اگر حاد باشد به طور آني است. مبتلايان به اين آلرژي نيز بايد از خوردن تخم مرغ به طور جدي اجتناب كنند.

 -3 آلرژي به سويا: آلرژي سويا بيشتر از سنين نوزادي آغاز شده و حتي جمعيت كودكان نوپا را نيز شامل مي‌شود اما به ندرت در بزرگسالان ديده مي‌شود. در صورت ابتلا به اين بيماري، كودك دچار اگزما، كهير، تهوع، آسم، كوتاه شدن نفس‌ها، ضعف، خستگي و افت فشار خون مي‌شود‌. اغلب افرادي كه از آلرژي به سويا رنج مي‌برند ممكن است نسبت به حبوباتي نظير انواع لوبيا، عدس و حتي لپه واكنش نشان دهند، بنابراين گاهي خوردن انواع حبوبات نيز برايشان ممنوع مي‌شود.
-4 آلرژي به مغزها: مطالعات نشان داده‌اند كه مصرف بادام، فندق و گردو نيز مي‌تواند موجب بروز علائم حساسيت شود. بنابراين مصرف همه فرآورده‌هايي كه در آنها از مغز ها استفاده شده به هيچ عنوان توصيه نمي‌شوددر ميان مغزها از مهم‌ترين و شايع‌ترين آلرژي‌ها مي‌توان به حساسيت به بادام زميني اشاره كرد كه اغلب شديدترين عوارض آلرژي را به همراه دارد كه مي‌تواند منجر به مرگ شود. جالب است بدانيد كه روغن گرفته شده از اين مغزها نيز مي‌تواند در افراد حساس‌تر مشكل‌ساز باشد.
-5 آلرژي به گندم: بسياري از بچه‌ها با خوردن نان گندم دچار دل‌درد شده و يا كهير و دانه‌هاي قرمزرنگي بر روي پوستشان ايجاد مي‌شود كه اينها همه نشانه‌هايي از آلرژي است . اين بچه ها به گندم آلرژي دارند و براي جلوگيري از بروز اين علائم مصرف ساير آردها به جاي آرد گندم به آنها توصيه مي‌شود.

 -6 موارد دیگر: علاوه بر آلرژي‌هاي نام برده، آلرژي به ماهي، ميگو، صدف و خرچنگ نيز از ديگر انواع حساسيت‌ها هستند كه مي‌توانند مشكل‌ساز شوند. از آنجايي كه پروتئين‌هاي موجود در انواع گوناگون ماهي به هم بسيار شباهت دارند از اين رو در صورت بروز هر گونه نشانه‌اي از آلرژي بايد از مصرف همه ماهي‌ها نيز خودداري كرد. در ميان ميوه‌ها، كيوي از آلرژي‌زا‌ترين ميوه‌هاست كه مي‌تواند در بچه‌هاي زير 5 سال ايجاد حساسيت كند كه در سال‌هاي اخير بر تعداد مبتلايان نيز افزوده شده است.
علاوه بر همه اينها، بسياري افراد نسبت به تركيبات سولفيتي كه به عنوان مواد محافظت‌كننده اضافه مي‌شود، حساسيت نشان مي‌دهند. اين تركيبات به همه فرآورده هاي كنسرو شده، مرباها، آبميوه‌هاي آماده و حتي آب سبزيجات، چاي و سيب‌زميني آماده نيز افزوده مي‌شود كه در صورت حساسيت نبايد از آنها ميل كنيد.

منبع روزنامه

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان آیهان جون
25 مهر 90 9:54
ممنون از مطالب علمی و پزشکی مفیدتون.


مرصی عزیزم شما لطف دارین