پرنیا  عشق بابا سجادپرنیا عشق بابا سجاد، تا این لحظه: 14 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره
پریسا عشق باباپریسا عشق بابا، تا این لحظه: 10 سال و 4 ماه و 10 روز سن داره

پــــــــــــرنیــــــــا هستی مامان

عوارض نمک بر کودکان

1390/6/5 13:42
1,252 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

مصرف نمك برای‌ كودكان ممنوع


 همان‌طور كه می‌دانید نمك برای ادامه حیات عنصر مفیدی است، اما استفاده بیش از حد آن برای بدن ضرر دارد. لذا همه باید در استفاده از این ماده، جانب اعتدال را نگهدارند و در این میان باید درباره كودكان بخصوص زیر یك سال بسیار دقت كرد تا بیش از حد نیاز نمك مصرف نكنند، چراكه عواقب بدی خواهد داشت.


در این‌ خصوص بد نیست بدانید بتازگی محققان انگلیسی طی مطالعاتی روی كودكان زیر یك سال متوجه شده‌اند 70 درصد كودكان بیش از حد مجاز نمك می‌خورند و سطح این ماده در بدن‌شان بالاست، به طوری كه برابر با میزان نمك موجود درغذاهایی چون ماكارونی، لوبیای پخته، آبگوشت و غذاهای فرآوری شده است. در حالی كه در رژیم غذایی این كودكان از چنین غذاهایی اصلا استفاده نمی‌شود.

به دنبال این یافته‌ها، پژوهشگران دست به تحقیقاتی زدند تا علت را كشف كنند. بررسی‌ها نشان داد این كودكان اغلب با شیر گاو به عنوان غذای اصلی تغذیه می‌شوند، بنابراین محققان مطالعات خود را بر شیر گاو متمركز كردند و دریافتند شیر گاو نسبت به شیر مادر، حاوی مقادیر بالایی نمك است.

به همین دلیل محققان مصرف شیر گاو را برای كودكان زیر یك سال توصیه نمی‌كنند، در حالی كه برخی مادران برای تغذیه كودكان شیرخوار خود از شیر گاو استفاده می‌كنند و همین مساله سبب افزایش نمك در بدن این كودكان می‌شود. از آنجا كه مصرف زیاد نمك سبب آسیب جدی به كلیه‌ها می‌گردد، لذا مصرف غذاهای نمكدار و شیر گاو برای كودكان مضر بوده و در بزرگسالی مشكلات عدیده‌ای برای آنها ایجاد خواهد كرد. این نتایج براساس مطالعاتی است كه دانشمندان انگلیسی بر 1200 كودك زیر یك سال انجام داده‌اند. در این مطالعات آنها ابتدا آزمایشات خود را روی كودكان 3 و 4 ماهه انجام دادند ، سپس آزمایشات را روی كودكان 8 ماهه ادامه دادند و دریافتند میزان نمك موجود در بدن این كودكان 2 برابر حد مجاز یعنی حدود 400 میلی‌گرم در روز است كه این مقدار نمك برای كودكان این رده سنی (8 ماهه) رقم قابل توجهی است. از آنجا كه مشخص شد این كودكان هر روز با شیر گاو تغذیه می‌شده‌اند، لذا با مطالعه شیر گاو دریافتند میزان نمك موجود در هر 100 گرم شیر گاو برابر با 55 میلی‌گرم است كه این مقدار چند برابر میزان نمك در شیر مادر و سایر شیرهاست. میزان نمك در هر 100 گرم شیر مادر حدود 15 میلی‌گرم و در شیر خشك 30-15 میلی‌گرم است. این میزان نمك موجود در شیر گاو با میزان نمك موجود در غذاهایی مانند آب گوشت برابری می‌كند. گفتنی است در انگلستان مصرف نمك تقریبا بالاست و از آنجا كه مردم گرایش زیادی به مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده دارند، لذا رژیم غذایی پرنمكی دارند.

به گفته محققان، مصرف شیر گاو توسط كودكان سبب می‌شود مزاج این كودكان به نمك زیاد عادت كند و این سازگاری مزاجی در آنان باعث می‌شود آنها در بزرگسالی رژیم‌های غذایی پرنمكی را كه برای سلامت بسیار مضر است، ترجیح دهند.‌ این محققان توصیه می‌كنند والدین باید غذاهای مناسب برای كودكان بویژه شیرخواران را بشناسند و به جای استفاده از شیر گاو حدالامكان از شیر مادر و شیرهای دیگر بهره ببرند. همچنین آنها برای اصلاح رژیم‌های غذایی در بزرگسالان پیشنهاد كردند صنایع غذایی باید میزان نمك را در غذاهای تولیدی خود كاهش دهند تا رفته‌رفته رژیم غذایی پرنمك افراد تعدیل شده و به سمت رژیم‌های سالم و كم‌نمك حركت كند.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)