پرنیا  عشق بابا سجادپرنیا عشق بابا سجاد، تا این لحظه: 14 سال و 10 ماه و 9 روز سن داره
پریسا عشق باباپریسا عشق بابا، تا این لحظه: 10 سال و 4 ماه و 4 روز سن داره

پــــــــــــرنیــــــــا هستی مامان

کوچولوها شما حمام کردن رو دوست دارین؟؟؟

1390/6/14 9:24
1,157 بازدید
اشتراک گذاری

 

آداب حمام‌کردن کوچولوها را بدانيد

 

زمان حمام مي‌تواند هم براي مادر و هم كودك، دقايقي شاد و لذت‌بخش ايجاد كند. با اين حال شستشوي موجودي كوچك و لغزنده در حمام، گاهي نيز مي‌تواند تجربه‌اي سخت و دشوار باشد به خصوص وقتي خود كودك هم موافق شستشو و حمام نباشد.

در اين وضعيت ممكن است مادر احساس خستگي كند و هر دفعه حمام كردن نوزاد برايش تبديل به فاجعه شود. اما همه چيز با كمي تمرين و البته صبر و حوصله بهبود خواهد يافت.

حمام نوزاد، هر چند وقت يكبار؟

هيچ نياز نيست كه هر روز نوزادتان را به حمام ببريد. در حقيقت چندين مرتبه حمام كردن نوزاد در يك هفته ممكن است منجر به خشك شدن پوست نوزاد شود بنابراين بهتر است دائم تنها قسمت‌هايي از بدن كودك مانند گردن، صورت و نواحي پوشك را كه نياز به شستشو دارند، بشوييد.

بهترين وقت حمام، صبح يا شب؟

انتخاب زمان حمام نوزاد به خود شما بستگي دارد. ولي بايد زماني را انتخاب كنيد كه وقت كافي داشته باشيد و بدون عجله او را بشوييد. همچنين بهتر است وسط حمام نوزاد كار ديگري شما را متوقف نكند.

بعضي از مادرها و پدرها ترجيح مي‌دهند صبح كه كودك سرحال و شاداب است، او را به حمام ببرند. در اين شرايط كودك از حمام و تماس با آب بيشتر لذت خواهد برد. برخي نيز فكر مي‌كنند بهتر است قبل از خواب او را به حمام ببرند تا بهتر و راحت‌تر بخوابد.

شستشوي نوزاد

فراموش نكنيد كه در حمام هميشه بايد يكي از دستان شما آزاد باشد و از كودك محافظت كند. همچنين قبل از اين‌كه كودك را زير آب ببريد و يا آب را توي لگن او باز كنيد، حتماً خودتان درجه حرارت آب را امتحان نماييد تا زياد سرد يا داغ نباشد. در نهايت نيز به خاطر بسپاريد كه تمام لوازم مورد نياز كودك از قبل آماده باشند؛ حوله، شامپو بچه، صابون ملايم، دستمال مرطوب مخصوص كودكان،‌ پوشك تميز، لباس جديد و...

گاهي نيز لازم است كودك را اصلاً زير آب نبريد و تنها با استفاده از يك اسفنج نرم و مناسب بدن او را بشوييد. در اين شرايط دقت داشته باشيد كه محلي گرم با سطحي صاف براي حمام او آماده باشد. همچنين پتويي گرم يا ملحفه تعويض پوشك او را نيز آماده كنيد.

در اين شرايط مي‌توانيد با اسفنج مرطوب صورت كودك را تميز كنيد. فراموش نكنيد كه براي شستن نوزاد در اين شرايط به صابون نيازي نيست. براي تميز كردن بدن او نيز معمولاً آب بهترين ماده است، ولي در صورتي كه بدن او بو گرفته يا كثيف است مي‌توانيد از مقدار كمي صابون ملايم نيز استفاده كنيد. هميشه هنگام حمام به پشت گوش‌ها، گردن، زيربغل و نواحي اطراف پوشك دقت ويژه داشته باشيد و بين انگشتان دست و پاي او را نيز به دقت بشوييد.

فراموش نكنيد براي اين‌كه كودك در اين مدت گرم بماند بايد تنها قسمتي از بدن را كه مي‌شوييد بيرون از حوله يا پتو قرار دهيد.

دماي آب

براي حمام نوزاد بهتر است از آب گرم استفاده شود. اما هميشه قبل از اين‌كه بدن كودك با آب تماس پيدا كند، خودتان دماي آب را با دست كنترل كنيد. همچنين بايد مطمئن باشيد كه هواي اتاق و فضاي حمام نيز گرم و مناسب است؛ نوزاد در تماس با آب و بدون لباس به راحتي سرما مي‌خورد.

موهاي نوزاد

اگر احساس مي‌كنيد موهاي نوزاد شما كثيف شده است مي‌توانيد موهايش را نيز بشوييد. اما موقع شستشو حواستان باشد كه با دست آزاد خود مراقب سر و شانه‌هاي نوزاد باشيد. سپس مي‌توانيد به آرامي مقدار كمي از شامپوي ملايم مخصوص كودكان را روي سر او ماساژ دهيد. سپس با اسفنجي مرطوب يا مستقيم زير آب سر او را بشوييد. البته هنگام شستشو بايد بسيار دقت كنيد تا كف در چشم‌هاي او نرود. براي اين كار بايد دست خود را روي پيشاني او قرار دهيد تا كف وارد چشمش نشود.براي شستشوي نوزاد نيازي به استفاده از صابون خاصي نيست و هميشه آب بهترين شوينده است، اما در صورت نياز مي‌توانيد از مقدار كمي صابون ملايم نيز استفاده كنيد.

استفاده از كرم بعد از حمام

اغلب نوزادان پس از حمام نيازي به استفاده از كرم ندارند و بهترين شيوه براي پيشگيري از مشكلات پوست، خشك كردن پوست نوزاد پس از هر مرتبه حمام است. اما اگر استفاده از كرم را در نظر داريد، حتماً توجه داشته باشيد كه نوع مناسب او تهيه شود.

گل شدی شدی مثل ستاره

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)